Tuore albumi Sä
Kuljetat Mua (18) on luontevaa jatkoa J.Karjalaisen
pitkälle uralle. Viisi vuotta sitten ilmestynyt menestyksekäs
paluualbumi Et Ole Yksin (13)
käsitteli onnistuneella ja hitikkäällä tavalla alterego-Markkua
ja hänen monia sivupersooniaan. Pohjana levylle oli 70-luvulla
ilmestynyt Reima Kampmanin kirjoittama sivupersoonia käsittelevä
teos, joka oli tehnyt Jiihin suuren vaikutuksen. Tuon levyn
monsterihitiksi nousi veikeästi sanoitettu Mennyt mies. Et Ole
Yksin albumia seurasi hieman vaisumman vastaanoton saanut, tosin
täydellisen rullaavalla karjalaissoundilla ladattu: Sinulle
Sofia (15). Tosin
tämäkin levy poimi yhden jättihitin, koskettavan tarinan
Stindebindestä.
Karjalaisen
luottobändi on uutukaisella suorastaan murhaavassa lennossa. Jo
pelkästään Mikko Lankisen alati tyylitaitoinen ja niukka
kitarasoundi tekee soundista mieleenpainuvan, puhumattakaan muun
bändin yhteenhitsautuneesta soitosta, jotka täydellisesti kuorivat
esiin Jukan taiteellista visiota. Oikeastaan koko J.Karjalaisen uraa
on leimannut hyvät taustabändit, aina Mustista Laseista Electric
Saunan kautta nykyiseen kokoonpanoon.
Juhannuksen alla
julkaistu pilottisingle Tule kesäyö tarjosi rauhallista ja
ei niin hittipitoista J.Karjalais-soundia. Alkusyksystä julkaistu
toinen maistiainen Tummansininen seuralainen vei tunnelmia
vienosti konemusiikin suuntaan pienellä Kraftwerk-viballa. Selkeästi
jotain erilaista oli tulollaan, jos näitä kahta biisiä vertaa
edellisen Sinulle Sofia levyn harmoniseen ja osin hieman
sisällöttömään tunnelmaan.
Kun levy ilmestyi,
niin siltä ei löytynyt ensikuulemalta ilmiselviä
J.Karjalais-hittejä. Sirkka Lautamies niminen kappale on
noteerattu monessa aiemmassa levyarviossa yhtenä levyn
huippukohdista. Allekirjoitan tämän. Lauluntekijän studiona
toimivan Keltaisen talon vintiltä löytyneen satavuotiaan kasviston
alaviitteessä lukenut mysteerihenkilö lopulta paikannettiin ja
Sirkka Lautamiehen omaiset todensivat henkilön olemassaolon. Sirkan
ja edellä mainittujen maistiaiskappaleiden lisäksi levyn vahvaa
biisillistä antia edustavat ainakin rytmikäs Gunpowder Cha Cha
ja juureva Rosetta.
Omasta mielestäni
levyn paras kappale on Luulei, ovelalla tavalla rytmikäs
ralli, jossa nainen tanssii tuhon runtelemassa maisemassa kaulassaan
valkoinen luulei-koru. Tässä myös säveleltään kiemuraisessa ja
puheosuuksia sisältävässä kappaleessa Jukka osaa hypätä
onnistuneesti ulos omalta mukavuusalueeltaan. Luulei palauttaa
mieleen kokeellisen Marjaniemessä (01) albumin parhaat palat
aina falsettiosuuksineen.
Sä Kuljetat Mua
(18) albumin henkisenä serkkuna voidaan sittenkin pitää
artistin uran ensimmäistä sooloalbumia Mustien Lasien jälkeen,
melkein unohduksiin jäänyttä: Keltaisessa Talossa (1990) levyä.
Molemmissa albumeissa on yhtä aikaa sisäänpäinkääntynyt, mutta
rento tunnelma. Myös Keltaisessa Talossa levyltä ei irronnut
ilmiselviä hittejä, vaan se osoitti, että artistille tärkeintä
on tehdä jotain sellaista mistä itse pitää. Tämän oman hyvän
fiiliksen vaaliminen tulee esille myös uudella levyllä. Rento ja
kiiretön tunnelma on juuri sitä mitä Karjalainen osaa parhaiten
tarjota meille elämänkiireissä ja ahdistuksissaan sinnitteleville
kansalaisille. Haastattelujen mukaan J.Karjalaisen biisintekoprosessi
on myös varsin kiireetön ja hän pyrkii karsimaan liialliset
ärsykkeet pois biisien teon aikana. Tämä tekemisen hitaus voi olla
yksi syy Karjalaisen näinkin pitkään kestäneeseen laadukkaaseen
taiteelliseen uraan.
Pienenä kritiikin
sanana voi mainita levyn vain 36 minuutin keston. Nykyään artistien
(tai levy-yhtiöiden) on tapana viilata kaikki rönsyt pois ja
tuunata levyistä turhankin lyhyitä. Melkein tulee ikävä niitä
90-luvun vuosia, jolloin cd-levyn kaikki 74 minuuttia täytettiin
kaiken maailman piilobiiseillä ja loppupulputuksilla. Nykyisin
kaikki on valitettavan täsmämitoitettua, jopa musiikki. Onneksi
albumiformaatti ei ole sentään suostunut kuolemaan, vaikka
musiikkiteollisuus suosiikin nykyisin enemmän suoratoistopalvelujen
kautta soitettavia yksittäisiä biisejä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti