perjantai 20. marraskuuta 2015

David Bowie tänään!

Vajaa kolme vuotta sitten sankarimme Taavetti julkaisi 66v. syntymäpäivänään yllättäen sydäntä riipaisevan paluuvideon: Where Are We Now? Videolla David lauloi merkityksellisesti ja vähän alle viivaten kuluneen kymmenen vuoden mysteeriä, minne se David Bowie oikein katosi? Oliko hän kokonaan lopettanut musiikin tekemisen vai oliko hän peräti kuolemaisillaan? Kuten Flaming Lips ilmaisi laulussaan: Is David Bowie Dying? Kappale sinänsä on melkoisen huono. Mutta Davidin paluubiisi kyllä kosketti:



Ennen taukoaan Bowie julkaisi albumin Reality(03) ja teki taas yhden maailmankiertueen. Yli sadan konsertin A Reality Tourille mahtui nimittäin monia koettelemuksia: Bowie sai tikkarin silmään Oslossa, hermovamman olkapäähän Prahassa ja joutui perumaan Saksan Scheesselin jälkeen viisitoista viimeistä esiintymistään pikaista leikkausta vaatineen verisuonen tukkeuman takia. Bowie kerkesi vielä esiintymään 2004 Seinäjoen Provinssirockissa. Erästäkin harmittaa aika tolkuttomasti, että tämäkin mahdollisuus tuli missattua. Nykyäänhän on lähes varma tieto, että David Bowie ei aio enää lähteä kiertueelle.

Tuo vuonna 2013 julkaistu paluualbumi The Next Day(13) otettiin miltei hurraa huudoin vastaan. Musiikkilehdistö suhtautui pääosin positiivisesti tuohon albumiin. Näin kahden ja puolenvuoden jälkeen olen tullut myös arvioon: vahva nelonen! Ei ihan viiden tähden levy, mutta yllättävän hyvä ja monipuolinen platta on kyseessä. Alkuun levy ei ottanut auetakseen, biisit kuulostivat ihan hyviltä, mutta Bowie-asteikolla ei riittävän hyviltä. Vasta tämän vuoden puolella kuuntelukerrat ovat avanneet albumin koko kukkaansa.

Nimikappale The Next Day on vahva pelinavaus: Here am I, Not quite dying. Kakkonen Dirty Boys on rouhea ja funky biisi. Toimii. Levyn toinen video: The Stars(Are Out Tonight) kuulosti pitkään aika heppoiselta raidalta. Yllätys, yllätys, tämäkin kappale on asettunut oikeaan järjestykseen kuuntelunautinnossani Seuraava Love is Lost on albumin mixatuin kappale, josta liikkuu monenlaisia versioita netissä ja Bowien ns. jatkojulkaisulla. Albumin parhaimmistoa. Muita vahvoja biisejä ovat: Valentine's Day, I'd Rather Be High, Dancing Out in Space tietenkin paluubiisi Where Are We Now sekä levyn päättävä vaikuttava Heat. Myös Morrissey-cover You Feel So Lonely You Could Die toimii. Eli suurin osa levyn 14 biiseistä ovat vahva taavetti-laatua. Jollain tapaa vertaan tätä albumia Bowien yhteen melkein unohdettuun plattaan, eli Lodgeriin(79). Jota olen myös kuunnellut vuosikausia ennen kuin se suostui avautumaan koko kukkaansa.

Tarinahan ei loppunut tähän. Loppuvuodesta 2013 julkaisi täydentävän laitoksen albumista: The Next Day Extra(13) pitäen sisällään kyseisen albumin, bonuslevyn ennen julkaisemattomin biisein, DVD:n albumin neljästä videosta ja tyylikkäät sisälärpäkkeet. Tänään kopsahti postiluukusta tuo extra-boxi, jonka loppujen lopuksi tilasin Amazonilta alle viidellä punnalla. Bonusbiisitkään eivät mitään huonoja ole, Atomica, I'll Take You There ja God Bless The Girl olisivat ihan hyvin voineet olla varsinaisella albumilla.


Viime vuoden syksyllä David Bowie kiusasi meitä nettisivuillaan ilmoituksella: New Music Soon! Kokoelmalevy Nothing Has Changed(14) piti sisällään hienon jatsahtavan biisin: Sue(Or in a Season of Crime) ja kappaleen sinkun b-poski ennen julkaisemattoman: 'Tis a Pity She Was a Whore"

Juhlavat taavettiajat eivät suinkaan lopu tähän, sillä tänään julkaistaan Bowien seuraavan albumin: Blackstar(16) pitkä nimikappale. Tuo varsinainen 7 biisiä sisältävä albumi julkaistaan Bowien 69v. syntymäpäivänä 8.1.2016. Albumia on kuvailtu oudoimmaksi Bowien uralla. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan. Eikä siinä kaikki, Bowie on myös säveltänyt uusia biisejä näinä päivinä ensi iltansa saavaan musikaaliin: Lazarus. Niin, Bowien kymmenen vuoden tauko taisi ladata akut aika tehokkaasti. Tässä uusi, vähintäänkin eeppinen David Bowie biisi ja sen alla ns. "Uuden ajan Bowie soittolistani"



https://open.spotify.com/user/1152632207/playlist/1CHH106q6ZYfb2v8Of4hLD

Ei kommentteja: